Glasvezel internet altijd beschikbaar, ook als de stroom ergens uitvalt
Eén van de grootste dienstverlenende organisaties in Nederland is Facilicom. Als overkoepelende organisatie biedt Facilicom via diverse eigen labels dienstverlening aan in schoonmaak, beveiliging, catering, bouw & installatie en facility management. In 2013 richtte het bedrijf zich landelijk op de markt van intergrated facility management. “Via outsourcing kwam een deel van de KPN POP-locaties (Point of Presence, waar hardware staat die data over glasvezel verstuurt en ontvangt) in onze handen voor onderhoud en service”, zegt Frank Wijsman, klantmanager/contractcoördinator bij Facilicom Integrated Services. We spreken Wijsman over de noodstroomvoorzieningen die door Elinex zijn geleverd voor de POP-locaties.
Hardware onderhouden
Facilicom onderhoud de installaties en hardware van de POP-locaties van KPN en ontlast daarmee de core business van KPN zelf. “Op de POP-locaties staan hoofdzakelijk DSLAMS. Een DSLAM is een chassis met xDSL-modems die alle signalen van de individuele klant-aansluitingen aggregeert in een uplink naar het Core-netwerk. Om ‘in de lucht te blijven’ bij stroomstoring of stroomuitval heeft Elinex noodstroomvoorzieningen geïnstalleerd op deze locaties.” Frank Wijsman van Facilicom is zelf in 2017 verantwoordelijk geworden voor de POP-locaties en werd dus door het werk bekend met Elinex. “Elinex verricht het onderhoud aan de noodstroomvoorzieningen, inclusief vervangende werkzaamheden en het uitvoeren van reparaties als dat nodig is. Facilicom heeft daartoe een raamovereenkomst voor 4 jaar met Elinex afgesloten. De POP’s van KPN vallen al sinds 2017 onder het beheer van Facilicom, daarvoor werden deze geserviced door KPN en Reggefiber zelf. Elinex is vanaf het begin al in beeld.” “Wij hebben vanaf de start van het Reggefiber netwerk UPS-en geleverd en daarna onderhouden. Hiervoor hadden wij een overeenkomst met Reggefiber. Sinds 2017 voeren wij deze werkzaamheden uit in samenwerking met Facilicom. Naast deze werkzaamheden hebben wij een raamovereenkomst met elkaar waarbinnen wij ook andere klanten voorzien van levering en onderhoud aan noodstroomoplossingen” aldus Manager Commercie Xander van Rootselaar. “De samenwerking verloopt uitstekend en gezamenlijk bedienen wij tevreden klanten.”
Pluspunten in de samenwerking
Gevraagd naar de pluspunten in de samenwerking, somt dhr. Wijsman op: “Zowel in de operatie als de aansturing hanteren we korte lijnen in de communicatie over en weer. Dat werkt erg prettig en direct. We kunnen razendsnel schakelen, mede dankzij de persoonlijke begeleiding van onze Elinex accountmanager, Xander van Rootselaar. Daarbij is Elinex, ondanks hun omvang, allesbehalve een logge organisatie. Elinex heeft goede kennis van zaken en is altijd op de hoogte van de laatste stand van AC-DC techniek. Met een actieve respons op vragen en een open en transparante communicatie zijn we in staat om snel te acteren. We spreken dezelfde taal.”
In de keten wordt iedereen scherp gehouden op performance, omdat de belangen in datavoorziening nu eenmaal groot zijn. Dhr. Wijsman: “De KPN-klant rekent KPN af op beschikbaarheid. KPN op haar beurt kijkt naar ons en wij kijken naar Elinex. Je kunt dus stellen dat Elinex met haar noodstroomvoorzieningen directe invloed uitoefent op de performance. Met ruim 1.800 locaties die we servicen begrijp je dat zoiets alleen kan als je werkt met betrouwbare partijen. Elinex is zo’n betrouwbare partij, die altijd grip op de zaak heeft.”
VRAGEN?
Heeft u vragen over een noodstroomoplossing? Wij helpen u graag verder via info@elinex.com of telefonisch via + 31 180-415711.
Tekst: Draeckensteijn Media