Al meer dan vijftien jaar levert Elinex noodstroomvoorzieningen aan BIT. Sinds de levering van de eerste Uninterruptible Power Supply (UPS) is het hard gegaan met het partnerschap en heeft BIT nu achttien stuks staan van 200 kW en hoger. Samen hebben de twee partijen nu een nieuwe mijlpaal bereikt met de oplevering van het nieuwe Battery Analysis & Care System (BACS) voor alle datazalen van BIT.
Het onderhoud van UPS’en is iets dat cyclisch moet gebeuren omdat je niet weet wat de werkelijke status van de accu is. Jaarlijks pleegt de leverancier onderhoud en dan pas blijkt uit testen welke accu’s beginnen te falen en vervangen moeten worden. “Maar de rest van het jaar wisten we niet welke accu’s nog in goede staat verkeren, en welke eigenlijk niet”, vertelt Alex Bik, de technisch directeur van BIT.
"We zaten niet te wachten op een systeem dat alleen maar monitort"
In een jaar kan veel gebeuren waardoor een accu minder effectief wordt. “We hadden geen real time gegevens. Die hebben we met BACS wel, en dat van elke accu afzonderlijk.” BACS moet dus de verversing van de accu’s beter optimaliseren, want wanneer een accu minder begint te presteren, weet BIT meteen dat ze deze moeten vervangen. Dat op zich is al een kostenbesparing, zo zegt Bik.
Maar hij noemt ook een tweede uitdaging. “Wij hebben heel veel accu’s in serie staan”, legt Bik uit. “Geen twee zijn hetzelfde, ook al zijn ze van hetzelfde type. Laat staan dat veertig dat zijn. Sommige accu’s hebben een iets hogere spanning, anderen een iets lagere. Eén accu met lagere spanning in een serie kan ertoe leiden dat de overige accu’s staan droog te koken en dus sneller aftakelen.” Het is volgens hem vergelijkbaar met een auto-accu: als een accu onder te hoge spanning staat, neemt het zuur een gasvorm aan. Bij te lage spanning slaat dit neer op de platen, waardoor de capaciteit minder wordt. “Daarom is het zo belangrijk om je auto-accu meteen volledig op te laden als je een keer per ongeluk je koplampen ’s nachts hebt laten branden.”