Elinex viert 35-jarig jubileum; Bart van Raamsdonk neemt ons mee, terug in de tijd.
Toen Huub van Raamsdonk (30 maart 1956 - 28 mei 2020) de sprong in het diepe waagde, nu 35 jaar geleden, kon hij niet vermoeden dat zijn visionaire idee over noodstroomvoorzieningen zou uitgroeien tot de ruggengraat van de hedendaagse digitale wereld. “Mijn vader werkte destijds bij een elektrotechnisch bedrijf”, schetst Bart van Raamsdonk, CEO van Elinex Power Solutions.
“Met een vooruitziende blik zag Huub brood in noodstroomvoorzieningen. In 1986 kon niemand zich daar veel bij voorstellen en het bedrijf waarvoor hij toen werkte, besloot om niets te doen met dit idee. Reden voor mijn vader om zelf de markt te gaan verkennen.” Elinex Trading & Consulting BV werd een feit en Huub wist gebruikers van computersystemen langzaam maar zeker te overtuigen van het belang van back-up power.
Werken vanuit huis
Huub begon vanuit huis met in de ene hand de telefoon en de andere hand het telefoonboek. “De eerste klant die hij binnenhaalde was de brandweer in Arnhem”, herinnert Bart zich nog. “Het was niet makkelijk voor mijn vader om zo zijn werk te doen vanuit huis. Als 2-jarig jongetje stond ik tegen de deur van zijn thuiskantoor te duwen, terwijl Huub al bellend de deur stond dicht te houden. Die eerste order was Hfl. 10.000,- in waarde. Toen die genoteerd werd, was het feest en was het hek van de dam.” Wat begon als een handels- en adviesbureau, groeide weldra uit tot een bedrijf dat ook installaties en reparaties verrichtte. “Er werd een klein serviceteam opgericht en al snel was er meer ruimte nodig. Huub heeft effectief maar een paar maanden vanuit huis gewerkt, daarna verhuisde Elinex naar Rhoon. Een half jaar na de start zaten we al in Ridderkerk. Daar heeft Elinex meerdere panden gehad, tot we uiteindelijk op ons huidige adres kwamen.”
Vandaag verschaft Elinex aan meer dan 50 mensen werk, verdeeld over kantoor en buitendienst. Onder de talloze klanten bevinden zich grote namen, Elinex werkt zowel voor het bedrijfsleven als de overheid. Het grote verschil tussen de UPS’en van toen en die van nu? Bart legt het uit: “Accutechnologie heeft een enorme vlucht genomen. Het vermogen, de batterijduur en de levensduur van toen zijn niet meer te vergelijken met die van nu. De UPS is meegegroeid met de toenemende behoefte aan meer power in de loop der jaren.”
Van vakantiekracht naar CEO
Bart heeft noodstroomvoorzieningen met de paplepel ingegoten gekregen. “Het was bij ons thuis het gesprek van de dag”, blikt hij terug. “Na mijn eerste zomervakantiebaantje bij Elinex, ik was toen 12 jaar, wist ik dat ik in mijn vaders voetsporen wilde treden. Op mijn 23e ben ik officieel als werknemer begonnen. De eerste drie jaar heb ik me bemoeid met een verbetertraject dat onder supervisie stond van een extern bureau. Zo kon ik onbevooroordeeld naar ons eigen bedrijf kijken en leerde ik op een onafhankelijke manier Elinex kennen. Inmiddels werk ik 14 jaar voor Elinex, sinds 2019 als CEO.”
Dienstverlening als DNA
“Onze core business is betrouwbaarheid”, vervolgt Bart. “In alle facetten. Dus niet alleen op het gebied van hardware, maar ook op het gebied van leveren en service. Dienstverlening zit als DNA verweven in elke vezel van Elinex. Het is de basis waarop Huub ons bedrijf heeft opgebouwd en dat zal het ook altijd blijven. We zijn een echt familiebedrijf met alle bijbehorende normen en waarden. Ook werken twee van mijn drie zussen bij Elinex. Dat merkt de klant. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat hardware net zo betrouwbaar is als de mensen die erachter zitten? Het is het totaalplaatje dat een product maakt. Wij leveren gegarandeerde topkwaliteit hardware, met een maximale servicegraad. Als je ons belt, dan staan we er.”
Focus nog steeds op verbetering
Voor Bart is verbetering nog steeds een absoluut focuspunt. “Dat mag je in de breedste zin van het woord zien. Verbetering gaat over processen intern, over processen bij de klant, over innovatie in hardware en software en over nog sneller en efficiënter service verlenen. Daar werken we volcontinu aan en daar ligt mijn hart ook echt. Waar Huub een echt technisch hart had, daar heb ik een hart voor procesverbetering. We hechten veel waarde aan Research & Development en steken graag onze nek uit om onze portfolio uit te breiden met de nieuwste innovaties”, aldus Bart.
Automatisering en digitalisering zijn takken van sport die momenteel onderhevig zijn aan innovatieve veranderingen. “We zien de waarde van het verzamelen van data in. We leren ervan, analyseren data en zetten data in om processen te automatiseren en te verbeteren. Een mooi voorbeeld daarvan is het ‘geautomatiseerd signaleren en acteren’. Dat is zeer actueel binnen Elinex, er loopt een pilot bij vijf topklanten momenteel. We monitoren op afstand en signaleren problemen al ver voordat de klant een melding daarvan krijgt. De responstijd is daardoor dermate toegenomen, dat we al aanbellen bij de klant voordat deze überhaupt doorheeft dat er een storing is (of op handen is).” Elinex is en blijft het bedrijf dat graag ontzorgt en zich pro-actief opstelt. “Bekijken we de tijdlijn van Elinex, dan zie je heel mooi dat het begon als handelsonderneming, daarna werd service belangrijk, in de vorm van installeren en in bedrijf stellen, gevolgd door het aanbieden van onderhoud. Daarna kwamen de grote projecten binnen en werd maatwerk mogelijk. Dat bracht Elinex naar een internationaal niveau. Vandaag zijn we bij onze klanten in beeld vanaf de ontwerpfase tot en met de onderhoudsfase.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
Bart vaart zijn eigen koers met Elinex, maar wel in de geest van Huub. “Met open vizier en het behoud van al het goede. Belangrijk voor ons, maar ook voor onze klant. We bedienen nog steeds klanten van het eerste uur. Daar ben ik dankbaar voor”, licht Bart toe. “En de toekomst? Die ziet er rooskleurig uit. Door de energietransitie wordt de elektra infrastructuur steeds onbetrouwbaarder, door tweerichtingsverkeer op het net en de immer toenemende stroomvraag. Daar komen wij in beeld, met betrouwbare power backupsystemen. Met een gradatie in ontzorging die zijn weerga niet kent. Ons motto is dat onze klant bezig moet zijn met waar hij goed in is, zonder zorgen te hebben over continuïteitsproblemen door stroomuitval. Waar we nu naar kijken? Energy Storage. Daar hebben we perfecte partners voor en dat past uitstekend binnen onze strategie om overal voor power te zorgen.”
Bart sluit af: “Ik ben trots op Elinex, op onze klanten, op onze medewerkers en op onze partners. Wat zouden we zijn zonder hen? Alleen door goed samen te werken kunnen we de trein laten rijden die Huub met liefde op de rails heeft gezet. Voel je welkom aan boord zou ik zeggen.”
Artikel: Draeckensteijn Media