‘Uit de comfortzone, het diepe in’
De dag erna werd de deal gesloten. Dat duurde wel drie uur. ‘We bleven maar praten. De sfeer was heel familiair.’ Daarna verloor hij Kik uit het oog. Tot Elinex enkele jaren later in gesprek was met IBM om noodstroomvoorzieningen te leveren aan het dealerkanaal van de IT-gigant. ‘Wij zochten een goede verkoper. Toen moest ik meteen terugdenken aan die autoverkoper’, zegt Van Raamsdonk. Er was wel een praktisch probleempje. LinkedIn en Facebook bestonden nog niet. Het enige wat Van Raamsdonk wist, was dat Kik in Dordrecht woonde. Dus stuurde hij zijn secretaresse ’s avonds met een telefoonboek naar huis met het verzoek om alle Kiks in Dordrecht te bellen. Uiteindelijk bleek dat hij inmiddels in dienst was bij een BMW-dealer in Roosendaal.
‘Ik schrok me rot toen Huub belde’, zegt Kik. ‘Die Jeeps stonden bekend om hun zwakke assen. Ik dacht: als iemand zoveel moeite doet om mij te vinden is het foute boel.’ Toen hij van de schrik was bekomen, stond hij open voor een gesprek, al lag de markt voor noodstroomvoorzieningen ver af van zijn jongensdroom: de autowereld. ‘Ik heb vol overtuiging de automotive-opleiding aan de IVA in Driebergen gevolgd en zat op zich goed bij BMW. Maar de uitdaging was een beetje weg. Klanten van BMW zijn heel merkentrouw. Nadat ze vier jaar in een zwarte auto hebben gereden, komen ze hem omruilen voor een donkerblauwe. Bij Elinex vond ik die uitdaging wel.’ Het had wel een prijs. ‘Ik kwam voor het gesprek voorrijden in een BMW 530 en kreeg een Ford Focus toegewezen’, zegt Kik. ‘Ook qua salaris ging ik erop achteruit. Dat was even slikken. Maar ik wilde uit mijn comfortzone stappen, het diepe in.’
Lees hier het hele artikel uit Het Financieele Dagblad, 20-05-2017.