Grootschalige renovatie en restauratie van Rotterdams oudste afgezonken verkeerstunnel
In juli 2017 werd in de westelijke tunnelbuis gestart met de grootschalige renovatie en restauratie van de Maastunnel. Vernieuwing was hard nodig voor dit ruim 75 jaar oude rijksmonument, want onder andere de stroomvoorziening was een verouderde tunneltechnische installatie. De Maastunnel is een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Dagelijks maken circa 60.000 motorvoertuigen gebruik van de tunnel. Ook moet vanaf 2019 voldaan worden aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid. Zo wordt er een geheel nieuw ventilatiesysteem aangelegd. De combinatie ‘Aanpak Maastunnel’, bestaande uit Croonwolter&dros en Mobilis samenwerkend met Nico de Bont is verantwoordelijk voor dit bijzondere renovatieproject.
Verouderde noodstroomvoorziening
Elinex heeft voor vele andere verkeerstunnels, waaronder de Beneluxtunnel en de Velsertunnel, de noodstroomvoorziening gerealiseerd. ‘Combinatie Aanpak Maastunnel’ heeft hierdoor gekozen om Elinex in te schakelen. De huidige noodstroomvoorzieningen waren verouderd; ze voldeden niet meer aan de eisen van nu. Een verouderde UPS heeft een grotere kans op een storing, terwijl een UPS juist bij netspanningsuitval kritische systemen in noodsituaties moet voeden. Het is essentieel dat de UPS’en voldoen aan de huidige standaard. Zo hebben nieuwe UPS’en een hogere efficiency waardoor energieverbruik reduceert, hiernaast neemt betrouwbaarheid toe door interne redundanties. De UPS is modulair opgebouwd, waardoor de MTTR zo kort mogelijk is.