Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Noodstroomaggregaten voor LKQ Fource

Noodstroomaggregaten voor LKQ Fource

  • 24 juni 2021
  • Ridderkerk

Auto-onderdelendistributie kan gewoon doorgaan, ook als de netspanning wegvalt.

Met het samenvoegen van vier distributiecenters tot één CDC (centraal distributiecentrum) gaat LKQ Fource een strategisch logische stap zetten. LKQ Fource is actief in de automotive aftermarket en levert als onafhankelijke partij auto-onderdelen aan garagebedrijven en grossiers. Met een gecentraliseerde distributie van onderdelen voor alle locaties in west, midden en zuid Nederland optimaliseert LKQ Fource haar eigen supply chain. Het is logisch dat dit nieuwe DC, dat nu gebouwd wordt en aan het eind van dit jaar opgeleverd wordt, niet stil mag komen te liggen. Om die reden zocht Van den Pol Elektrotechniek, de E-installateur op dit project, naar een leverancier die samen met hen voor een goede noodstroomvoorziening kon zorgen.

Maar liefst 2.250 kVA aan power

Van den Pol Elektrotechniek schakelde Elinex Power Solutions in voor het leveren van twee noodstroomaggregaten. We spreken met Reinier Oppelaar en Johnny Gielen, respectievelijk werkvoorbereider en projectleider bij Van den Pol. Reinier vertelt: “De eisen van LKQ Fource waren duidelijk. Men wilde een noodstroomvoorziening buiten de muren van het gebouw, in een geluid gedempte omgeving. Elinex adviseerde noodstroomaggregaten die gehuisvest zijn in containers, zij hebben daar de nodige ervaring mee.” Tom Faber, accountmanager bij Elinex, voegt toe: “We leveren twee EPC’s (Elinex Power Containers) met diesel aangedreven aggregaten, een van 1.000 kVA en een van 1.250 kVA. Twee aparte voedingen die bij calamiteiten zorgen voor 8 uur ononderbroken noodstroom voor het hele complex. De naadloze overgang bij inschakeling wordt verzorgd door een UPS-systeem.”

Twee externe brandstoftanks, van 2000 liter en 2600 liter, voeden de noodstroomaggregaten. Johnny: “De NSA’s worden in containers gebouwd door ABATO Motoren, daar wordt ook de FAT-test gedaan (Factory Acceptance Test). Alles wordt ‘plug & play’ aangeleverd. Elinex levert hun BACS-systeem mee op de startaccu’s.” Tom legt uit wat BACS inhoudt: “Het systeem wordt gemanaged door BACS, Battery Analyze & Care System. Dat voorkomt het overladen en onderladen van de accu’s door de spanning continu in een traag proces te reguleren en te verdelen over de keten. Daarbij worden de individuele spanning, de impedantie en de temperatuur continu gemonitord. Ook dat zorgt weer voor een extra stukje ‘redundancy’, kortom, er wordt niets aan het toeval overgelaten bij LKQ Fource.” Via het Elinex Power Management System kan Van den Pol Elektrotechniek alle processen rondom de noodstroomvoorziening feilloos monitoren op afstand. 

Periodieke testrun

Bij de levering is een onderhoudscontract van een jaar afgesloten met Elinex. “Wij testen het systeem een keer per maand, Elinex een keer per jaar bij het periodiek onderhoud. Er wordt in beide gevallen een test-run gedaan, om te kijken hoe snel het systeem inschakelt, of het benodigde vermogen geleverd wordt en of de motoren naar behoren draaien”, aldus Reinier.

Johnny en Reinier zijn goed te spreken over de samenwerking in het hele traject. “Goed advies en een totale ontzorging vanuit Elinex maken dat wij op onze beurt onze klant weer van goed advies kunnen voorzien en kunnen ontzorgen. Ook de onderlinge samenwerking van de monteurs ter plaatse is echt iets om over naar huis te schrijven.”

Een ding is zeker: dankzij de noodstroomaggregaten hoeven de garagebedrijven en grossiers waaraan LKQ Fource levert nooit zonder onderdelen te zitten, mocht de stroom uitvallen.

Vragen?

Heeft u vragen over een noodstroomoplossing? Wij helpen u graag verder via info@elinex.com of telefonisch via + 31 180-415711.

Tekst: Draeckensteijn Media


Advies nodig?
Contact of advies?