Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
“The show must go on”

“The show must go on”

  • 21 juni 2021
  • Ridderkerk

Er gebeurt heel wat achter de schermen om dat waar te maken.

“The show must go on” is een Engelse uitspraak die aangeeft dat een voorstelling te allen tijde doorgang moet vinden, ongeacht welke calamiteit zich ook voordoet achter de schermen. Het komt neer op ‘leveren onder alle omstandigheden’. Als er iemand is die daarover weet mee te praten, dan is dat Johan Bakker wel, manager infrastucture en datacenters bij NEP The Netherlands. “Stel je eens voor dat je met zijn allen op het puntje van de bank zit en helemaal opgaat in The Voice, het Eurovisie Songfestival, het EK of Formule 1 en dat ineens het beeld op zwart gaat wegens storing achter de schermen. Miljoenen mensen in woede, verdriet en frustratie. Dat mag niet gebeuren. En daar zorgen we voor”, zegt Bakker.

‘Never expect the possible’

NEP waarvoor Bakker werkt, voorziet haar opdrachtgevers van de technologie, de mensen en de knowhow die het mogelijk maken de grootste evenementen ter wereld te produceren en distribueren. Het mediatechnologiebedrijf is wereldmarktleider op het gebied van outsourced productie oplossingen en levert verschillende producten en diensten voor remote- en centralized production, studio-productie, playout, video display, host broadcasting, postproductie, media asset management, Digital Media Services en end-to-end OTT oplossingen. 

Het kloppend hart van de dienstverlening wordt gevormd door maar liefst vijf datacenters op het Media Park. “Als daar de stroom uitvalt, dan heb jij geen tv of streamingsdienst meer”, zegt Bakker met een glimlach. “Daarom zorgen wij met het Team Infrastructure ervoor dat alle installaties van de datacenters in optimale conditie zijn en blijven. Een belangrijke schakel in de keten zijn de noodstroomvoorzieningen van Elinex, in totaal zo’n 2,5 megawatt aan maximale power. Het nieuwste datacenter is nu 1,5 jaar geleden in gebruik genomen en afgelopen maand leverde Elinex alweer de 13e UPS en net als alle andere UPS'en, in volledig redundant N+1 setup.”

De slogan van NEP is dan ook ‘Never expect the possible’. Daar wordt mee aangegeven dat je voorbereid moet zijn op alles. “We doen heel veel in het media landschap, van dagelijkse talkshows tot aan mega events zoals het Eurovisie Songfestival. Ons werk strekt van het signaal dat uit de camera komt, tot aan de TV of tablet bij iedereen in de huiskamer. Je kunt stellen dat ongeveer 75% van alles wat er thuis aan content te zien is, de NEP datacenters digitaal heeft gepasseerd.”

Het begon met het vervangen van oude UPS’en

Xander van Rootselaar, manager Commercie bij Elinex, is net zo blij met NEP als omgekeerd het geval is. “Niet alleen vanwege het feit dat ik daardoor verzekerd ben van televisiebeeld”, zegt hij lachend. “Voor Elinex is NEP een fijne klant waar we onze expertise echt kunnen laten gelden. Eigenlijk kun je zeggen dat we zijn meegegroeid met het bedrijf. Voor ons begon dit avontuur destijds met InfoStrada als klant, later werd deze partij door de Amerikaanse NEP Group overgenomen. Elinex kreeg de opdracht om de oude UPS’en in de toen al professionele datacenters te vervangen voor moderne modulaire units. Iets compleet nieuws in de datacenter wereld en paste precies in de NEP groeistrategie van toen en nog steeds! Met onze powermodule en nieuwste UPS-technologie, we spreken dan over 2014, was NEP zo onder de indruk dat ze het hele systeem kocht. In die periode mochten we ook de CAR in het studiocenter inrichten, waarbij we dezelfde UPS’en hebben geleverd en geplaatst. Onder de vlag van NEP heeft er een enorme groei plaatsgevonden, mede veroorzaakt door het internationale karakter van NEP en de UPS’en groeiden modulair met ze mee."


Elinex mocht als vaste partner in noodstroomvoorzieningen optreden, zowel op het Media Park als bij de mobiele units. “Een stuk vertrouwen dat ons echt gegund werd”, vervolgt Van Rootselaar. “Toen er uitgebreid werd met een nieuw 1,5 Megawatt datacenter, betrok men ons in een vroeg stadium bij het ontwerp voor de noodstroomvoorziening. Wederom hebben we UPS’en geleverd, begin 2019. Wederom met modulair powermodules zodat ze gefaseerd kunnen groeien.
Momenteel zitten we weer midden in een leverschema van UPS’en waarin de huidige noodstroomsystemen preventief vervangen gaan worden. Dat gebeurt allemaal binnen het onderhoudscontract, waarbij we ook jaarlijks tests uitvoeren. Elinex is sinds 2014 de aangewezen partij om dat te doen.”

Wereldwijde speler in mediatechnologie

De NEP Group werkt aan een internationaal platform met diverse HUBs over de hele wereld die binnen een paar jaar tijd het levenslicht moet gaan zien. Bakker: “Deze HUB’s faciliteren voor de hele wereld diverse broadcast producties en media diensten. Het datacenter in Nederland speelt in dat plan een cruciale rol. Daarmee samenhangend is de noodstroomvoorziening dus net zo belangrijk. Met Elinex hebben we daar geen zorgen over. De sleutel tot succes bij NEP is de power van mensen en de power van apparatuur. Om die apparatuur draaiende te houden, hebben we de power van Elinex nodig.”

Vragen?

Heeft u vragen over een noodstroomoplossing? Wij helpen u graag verder via info@elinex.com of telefonisch via + 31 180-415711.

Tekst: Draeckensteijn Media


Advies nodig?
Contact of advies?