Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Elinex staat 24/7 klaar voor VodafoneZiggo

Elinex staat 24/7 klaar voor VodafoneZiggo

  • 24 juni 2021
  • Ridderkerk

‘Altijd online zijn’ is niet vanzelfsprekend. Achter de schermen wordt er veel moeite gedaan om die belofte waar te maken. 

De fusie van Vodafone en Ziggo heeft beide partijen samen tot de grootste Nederlandse aanbieder van telecommunicatie, internet en televisie gemaakt. Hoe fijn is het om stabiel televisie te kunnen kijken en gebruik te kunnen maken van het internet, thuis en mobiel. En hoe vervelend zou het zijn, als deze digitale diensten niet meer beschikbaar zijn? Om nog maar te zwijgen over de economische impact van het wegvallen van dataverbindingen en telecommunicatie in het bedrijfsleven.

Reden voor VodafoneZiggo om ervoor te zorgen dat bij een stroomstoring die een lokale of regionale centrale, of een datacenter treft, alles gewoon doordraait. VodafoneZiggo heeft Elinex Power Solutions uitgekozen voor de noodstroomvoorziening. Danny Steinbusch, Senior Datacenter Specialist bij VodafoneZiggo, vertelt erover.

Wisselspanning en gelijkspanning

“Elinex levert noodstroomsystemen voor onze LC’s (lokale centrales), RC’s (regionale centrales) en DC’s (datacenters)”, opent Danny het gesprek. “Ook de PDU’s (Power Distribution Units, verdeelstations) worden met hun noodstroomsysteem uitgerust. Vermogens liggen tussen de 3 kVA en 400 kW per UPS. Afhankelijk van welke dienst er geleverd wordt, gaat het om AC (wisselspanning) of DC (gelijkspanning) systemen. Opslagsystemen, zoals harddisks, draaien altijd op wisselspanning. Kijken we echter naar alles wat met telecommunicatie te maken heeft, dan treffen we daar gelijkspanning aan.”

Nieuw contract afgesloten

In april hebben Elinex en VodafoneZiggo de handtekening gezet onder een nieuw contract voor een periode van drie jaar. Xander van Rootselaar, Manager Commercie bij Elinex: “Na de fusie tussen Vodafone en Ziggo heeft Elinex ook de Vodafone DC locaties in beheer voor het onderhouden van de UPS-oplossingen. De lopende overeenkomst is opengebroken, om in april samen te tekenen voor het nieuwe, driejarige contract. Binnen dat contract onderhoudt Elinex meer dan 400 systemen.” Danny vult aan: “Deze 400 systemen staan verdeeld over maar liefst 200 locaties. Om dat goed te kunnen overzien heb je een bedrijf als Elinex nodig, met ervaring en genoeg slagkracht.”

Een kettingreactie van uitval voorkomen

Zonder noodstroomvoorziening zou bij storing in het elektriciteitsnet op één van deze locaties een stroomuitval kunnen plaatsvinden, die een kettingreactie aan problemen veroorzaakt. Danny licht toe: “Regionale centrales sturen weer lokale centrales aan, die weer andere centrales onder zich hebben. Hoe hoger in de boom de stroomuitval zich voordoet, des te groter zijn de gevolgen voor alles wat zich daaronder vertakt aan voorzieningen. Dan heb je nergens in dat netwerk internet, televisie of telecommunicatie. Daarom is een goede noodstroomoplossing van cruciaal belang. VodafoneZiggo heeft immers een belofte waar te maken aan haar klanten.”

Maandelijks operationeel overleg

Danny werkt al 11 jaar samen met Elinex en is zeer te spreken over de manier waarop er wordt meegedacht en waarop Elinex altijd klaarstaat. “Xander is onze vaste contactpersoon. Maandelijks vindt er een operationeel overleg plaats tussen Technical Sites van VodafoneZiggo en Order Management van Elinex. In zo’n overleg bespreken we recente storingen, de voortgang van het onderhoud en wisselen we nieuws uit over innovaties. We vragen Elinex vaak om mee te denken over noviteiten die we tegenkomen en die voor ons van belang zouden kunnen zijn.”

Dezelfde taal spreken

Xander geeft aan dat Elinex 24/7 klaarstaat voor VodafoneZiggo. “We denken altijd in oplossingen en vullen graag de behoeften in, daarin nemen we ook nieuwe ontwikkelingen mee uiteraard.” Danny merkt op dat een van de bijzondere dingen in de samenwerking is dat Elinex merkonafhankelijk werkt. “Iedereen wil wel iets nieuws leveren, maar kom maar eens met een probleem aanzetten met apparatuur die niet door de betreffende partij geleverd is. Dan gaat al snel de deur dicht, behalve bij Elinex. Daar zit zoveel kennis, dat ze zonder morren service verlenen op apparatuur die niet door hen geleverd is.”

VodafoneZiggo hanteert haar eigen onderhoudsprotocollen, waaraan Elinex zich conformeert. “Ook dat is zo’n pluspunt. Elinex staat open voor andere werkwijzen en haakt gewoon aan op onze manier van werken. Dat is een zeer gewaardeerd stukje flexibiliteit. Onze technici en die van Elinex spreken dezelfde taal, dat zorgt voor snel en correct samenwerken en een prima onderlinge verstandhouding.”

Vragen?

Heeft u vragen over een noodstroomoplossing? Wij helpen u graag verder via info@elinex.com of telefonisch via + 31 180-415711.

Tekst: Draeckensteijn Media


Advies nodig?
Contact of advies?