Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
EV-laadpleinen

EV-laadpleinen

Ontdek hoe de BESS-technologie uw laadplein van voldoende stroom kan voorzien en hoe u kunt profiteren van aantrekkelijke subsidieregelingen zoals SPRILA en SPULA. 

Duurzaam en betrouwbaar EV-laden met een Batterij Energie Opslag Systeem

Een Battery Energy Storage System (BESS) biedt de oplossing voor bedrijven die een EV-laadplein willen ontwikkelen, maar tegen stroomtekorten aanlopen. Een BESS maakt het voor bedrijven mogelijk om een betrouwbaar en efficiënt EV-laadplein te ontwikkelen. Dit kan worden gerealiseerd, ongeacht de beperkingen van het huidige elektriciteitsnet, terwijl het tegelijkertijd kostenbesparingen en duurzaamheid bevordert. Met een Batterij Energie Opslag Systeem (BEOS) kan doormiddel van peak-shaving de bestaande aansluiting worden geoptimaliseerd. De systemen slaan energie op die op een later tijdstip kan worden gebruikt, waardoor bedrijven hun laadinfrastructuur kunnen optimaliseren en veerkrachtiger maken. Dit kan zowel in combinatie met het net, solar en/of generator. 

De oplossing voor een te kleine netaansluiting

De vraag naar elektrische voertuigen (EV's) blijft groeien, en daarmee ook de behoefte aan betrouwbare en efficiënte laadinfrastructuur. Veel bedrijven die EV-laadpleinen willen ontwikkelen, worden echter geconfronteerd met uitdagingen zoals een te kleine aansluiting, beperkte netcapaciteit en hoge kosten voor netverzwaring. Dit kan leiden tot stroomtekorten tijdens piekuren, wat de betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de laadpleinen negatief beïnvloedt.

Een Batterij Energie Opslag Systeem biedt een oplossing voor deze uitdaging. De batterij slaat energie op tijdens periodes van lage vraag of wanneer er een overschot aan (hernieuwbare) energie beschikbaar is. Vervolgens wordt deze energie weer teruggeleverd aan het net of direct aan de laadstations tijdens piekuren. Dit zorgt ervoor dat er altijd voldoende stroom beschikbaar is, ongeacht de belasting van het net.

Voordelen van Energie Opslag voor EV-laadpleinen 

Investeren in een Battery Energy Storage System voor een EV-laadplein biedt meerdere voordelen. Er is minder afhankelijkheid van kostbare netverzwaringen, omdat de BESS-oplossing pieken in de vraag kan opvangen. Wanneer er geen vergroting van de netaansluiting mogelijk is, kan met een batterij de laadcapaciteit worden uitgebreid zonder grote aanpassingen aan de infrastructuur te hoeven doen. Bovendien kan het systeem bijdragen aan lagere energiekosten door energie te gebruiken op momenten dat de prijs laag is en op te slaan voor gebruik tijdens piekuren wanneer de prijs hoger is. Verder draagt het gebruik van een BESS bij aan de duurzaamheid van de bedrijfsvoering, doordat optimaal gebruik gemaakt kan worden van hernieuwbare energiebronnen. Ook kan de BESS ingezet worden voor energy trading. 

Subsidieregelingen SPRILA en SPULA

Nederland streeft naar uitstootvrij vervoer in 2050, waarbij veel voertuigen elektrisch zullen zijn. Om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen, is een goed laadnetwerk essentieel. Er zijn verschillende subsidieregelingen beschikbaar, waaronder SPRILA en SPULA, die bedrijven ondersteunen bij de overgang naar duurzame energie en de uitbreiding van laadinfrastructuur.

SPRILA (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven)

Deze subsidie regeling richt zich op Nederlandse ondernemers en concessiehouders van openbaar vervoer. Ondernemers kunnen subsidie aanvragen voor de kosten van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op eigen of gehuurd terrein, mits niet altijd publiek toegankelijk. Subsidie is beschikbaar tot 350 kW voor ondernemers en vanaf 600 kW voor concessiehouders van openbaar vervoer. Daarnaast kunnen beide groepen subsidie aanvragen voor een Energie Opslag Systeem met specifieke vermogens- en capaciteitsvoorwaarden.

SPULA (Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer)

De subsidie is bedoeld voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen op locaties die altijd publiek toegankelijk zijn. De infrastructuur moet voldoen aan specifieke eisen, waaronder een netaansluiting van minimaal 600 kVA, laadstations van minimaal 200 kW en minimaal 2 laadstations van 350 kW of meer. Ook vereist zijn funderingen geschikt voor voertuigen van minimaal 50 ton, doorrijhoogtes van minstens 4,2 meter, en fysieke ruimtes voor grote voertuigen. Indien er onvoldoende netcapaciteit is, kan er extra subsidie worden aangevraagd voor een Energie Opslag Systeem.

Wil je zelf meer lezen over de SPULA- of SPRILA-subsidie? Bekijk dan deze pagina van de Rijksoverheid.

Uw partner in Energie Opslag

Bij ELINEX Power Solutions zijn de mogelijkheden van een Battery Energy Storage System bekend. Door een simulatie uit te voeren met de AI-software van Tibo Energy kan ELINEX u adviseren welke BESS-opstelling voor u de beste Return On Investment (ROI) biedt, afhankelijk van uw energiedoelen en ambities. De experts van ELINEX staan klaar om begeleiding te bieden bij elke stap van het proces, van ontwerp tot installatie van de BESS-systemen. Bovendien kan ELINEX de BESS-installaties op uw locatie installeren, onderhoud uitvoeren en koppelen aan een Energy Management System (EMS) om de prestaties uw systemen te optimaliseren. Met onze uitgebreide kennis en ervaring zorgen we ervoor dat uw EV-laadplein toekomstbestendig is.

Interesse in een BESS oplossing? Neem contact op met ELINEX via het contactformulier of stuur uw vraag naar BESS@elinex.com

Huawei
ELINEX
Sunwoda Energy
DHL

DHL

Wie kent ze niet, DHL. Klanten zijn 24/7 van ze afhankelijk, en daarom is stroomuitval een worst case scenario. Bekijk onze oplossing.

Bekijk het project

Global-E

Global-E

Woensdag 24 juni vond de ceremoniële turn-key overdracht plaats van de opgeleverde totaaloplossing.

Bekijk het project

VodafoneZiggo

VodafoneZiggo

Elinex levert noodstroomsystemen voor onze LC’s (lokale centrales), RC’s (regionale centrales) en DC’s (datacenters).

Bekijk het project

Botlektunnel

Botlektunnel

Croonwolter&dros and ELINEX provide emergency power installation for botlek tunnel until 2035. On the A15 between Rotterdam and Europoort, 111,000 cars drive daily through the Botlek Tunnel. The A15 is an essential link between the expanding...

Bekijk het project

Oldelft Benelux

Oldelft Benelux

In samenwerking met Oldelft Benelux BV heeft Elinex een noodstroomoplossing geleverd aan het Solutions Diagnostic Center van Jahmale Med in Liberia, Afrika.

Bekijk het project

Plus Supermarkten

Plus Supermarkten

We staan allemaal regelmatig in de rij voor de kassa, als we boodschappen doen. Stel je eens voor dat er op dat moment problemen zijn met de stroomtoevoer naar de kassasystemen.

Bekijk het project

Applied Medical Europe

Applied Medical Europe

Applied Medical Europe is onderdeel van een Amerikaans moederbedrijf en is producent van instrumenten voor de medische industrie welke gebruikt worden binnen operatiekamers in ziekenhuizen.

Bekijk het project

Politie

Politie

Ze zijn een 24-uurs bedrijf en daarom is een continue stroomvoorziening van levensbelang

Bekijk het project

Vopak

Vopak

Met drie chemie terminals (Botlek, Chemiehaven en TTR) en een in Rotterdam Europoort (olie) verpompt Vopak Terminals 24/7 chemicaliën en olie in opdracht van haar klanten.

Bekijk het project

Advies nodig?
Contact of advies?